کتاب لغت و املا از انتشارات نشر الگو

کتاب لغت و املا نشر الگو و تألیف علیرضا عبدالمحمدی در۵۱۲ منتشر شده است.کتاب کنکور پیش رو در ۱۳ فصل ارائه شده است. برای اطلاع از قیمت کتاب کمک درسی کلیک کنید.

درسنامه کتاب لغت و املا نشر الگو

همان طور که از یک کتاب لغت و املا انتظار می رود بخش لیست های لغت و املای درس به درس، قسمت اول کتاب لغت و املا نشر الگو را تشکیل می دهند. در ابتدا لیست لغات آمده است که در اول آن ها لغات ستاره دار با علامت مشخصی قرار گرفته اند و بعد لغاتی که در انتهای کتاب درسی نیامده است معنا شده اند و از بابت تکمیل بودن لیست و معنای لغات، این لیست کاملا قابل قبول است. در قسمت بعدی تمامی لغات با اهمیت املایی قرار گرفته اند که هیچ حاشیه ای از جمله تشابهات املایی و هم خانواده و… در این لیست حضور ندارد؛ فقط یک سری لغت زیر هم آمده اند که البته کامل هستند. قسمت دیگر کتاب تشابهات املایی و معنایی است که تمام لغات سه کتاب درسی فارسی دهم، فارسی یازدهم و فارسی دوازدهم را در بر می گیرند.


در مشابهات املایی دو ستون داریم که دو کلمه ی مشابه همراه معنای آنها نوشته شده است. مثلا « منسوب » در معنای « نسبت داده شده » و « منصوب » در معنای « گماشته » هستند. مشابه همین سبک در تشابهات معنایی هم آمده است. حضور چنین لیستی پرفایده است، اما ایرادش آن است که دیگر خبری از تشابهات در لیست اصلی املایی نیست و دانش آموز غیرکنکوری (مثلا دهمی یا یازدهمی) و از آن مهم تر دانش آموزی که با بودجه بندی آزمون آزمایشی پیش می رود، نمی تواند هر دفعه از ابتدا این لیست را مرور کند و در یک کلام این لیست فقط برای ماه های منتهی به کنکور قابل استفاده است نه طی سال.


قسمت زنجیره های املایی هم بسیار ایده ی جالب و مورد نیاز دانش آموزان است. سبک این قسمت این است که یک لغت (برای مثال زلت به معنای خطا) در نظر گرفته شده و تمام لغات شبیه آن (در این مثال ذلت، ظل، ضاله، زلال و…) درج شده است که کمک بسیاری به منظم شدن ذهن خواننده می کند و از نقاط قوت کتاب محسوب می شود. قسمت دیگر کتاب حضور دسته بندی های معنایی است که باز هم به منسجم شدن و دسته بندی لغات در ذهن خواننده کمک زیادی خواهد کرد. به عنوان مثال ممکن است بارها لغات « ابرش » ، « بارگی »، « توسن »، « سمند »، « کرند » و… را که همگی مربوط به اسب ها هستند با هم اشتباه گرفته باشید که در کنار هم دیدن آن ها -که کتاب در بخش « جک و جانورجات » آورده است- یک بار برای همیشه شما را خلاص کند.


در مورد کلیت درسنامه ی کتاب لغت و املا از انتشارات نشر الگو -که قسمت های مختلف آن در بالا مورد بررسی قرار گرفت- گفتنی است که به شکل کلی کامل و کنکوری است و با مطالعه ی آن به هر تستی می توانید پاسخ دهید و البته قسمت کوتاهی در ابتدای کتاب تکنیک های تست زنی را هم مورد بحث قرار داده و به شیوه ی مطالعه و تست زنی شما جهت درستی می دهد. شیوه ی آموزش بحث لغات و املا تفاوتی در دانش آموزان قوی و ضعیف ندارد و درسنامه ی این کتاب پاسخگوی نیاز تمام طیف دانش آموزان است، البته باید با توجه به سطحی که دارید میزان ساعت مطالعه ی خود را برای آن تنظیم کنید. در مورد حجم درسنامه هم نسبت به سایر کتب حجم بیشتری دارد، اما توجه کنید که شما یک کتاب مبحثی خریده اید و انتظار می رود تمام زیر و بم این بحث در آن آمده باشد و درسنامه ی این کتاب همینطور است.

تست ها

در قسمت درس به درس این کتاب، تعدادی تست مخصوص هر درس و از کتاب‌های هر مقطع تحصیلی قرار داده شده است. در آخر نیز برای جمع بندی مطالب تعدادی تست ارائه شده که دسته بندی این تست‌ها بر پایهٔ تیپ‌های مختلف تست‌ها می‌باشد.


تست‌های این کتاب کمک درسی کاملا مطابق با کنکور سراسری و در کنار آن امتحانات آزمایشی و تست‌های تالیفی می‌باشند. همچنین تمامی تست‌ها نیز داری پاسخ‌های کاملا تشریحی هستند.


در یک قسمت از این کتاب، چندین تمرین جای خالی قرار داده شده که برای مثال در یک بیت جای یک کلمه حذف شده و دانش آموزان می‌بایست بین دو کلمه‌ای که ارائه شده یکی را انتخاب نمایند. این تست‌های دو گزینه‌ای در عین حال ساده، دانش آموزان را هر چه بیشتر به خواسته‌شان از کنکور نزدیک می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد